אסטרטגיה עסקית: המפתח לצמיחה והצלחה ארוכת טווח

זמן קריאה 4 דקות

שיתוף

אסטרטגיה עסקית
אסטרטגיה עסקית

כל גנרל בצבא או מנהיג של ארגון ידע להסביר שההבדל בין טקטיקה לאסטרטגיה הוא, שטקטיקה נגזרת מאסטרטגיה ומטרתה להביא ליישומה והצלחתה.

מנהיג עסקי חכם מפתח אסטרטגיות עסקיות ובשביל ליישם אותן, הוא יוצר טקטיקות פעולה שונות.

אסטרטגיה עסקית היא המתכון שנועד לעזור לעסק לצמוח. לכן חשוב לפעול כל הזמן על בסיס אסטרטגיות רלוונטיות עבור בית העסק שלנו.

אסטרטגיה עסקית מנצחת – מה זו אסטרטגיה עסקית ומה החשיבות שלה

נניח ויש לנו חברה ליבוא מוצרים מחו"ל. השאיפה שלנו היא לשווק את המוצרים בישראל, להביא לידי כך שהקהל המקומי יכיר את המוצרים, ירצה אותם ויהיה מוכן לשלם את המחיר שאנחנו דורשים עבורם.

ככל שהקהל ירצה יותר, כך תהיה לנו סיבה לייבא יותר, נוכל לצמוח, למכור יותר, להרחיב את קהל הלקוחות שלנו ולייצר רווח משמעותי יותר.

בשביל שנוכל לעשות זאת, אנחנו צריכים לעבוד על פי אסטרטגיה מסוימת. אם ניכנס לשוק ללא שום אסטרטגיה, מהר מאוד נגלה שאנחנו לא מצליחים לעשות את מה שרצינו, לא נוכל לעמוד ביעדים שלנו,

סביר להניח שלא נמכור כפי שאנחנו רוצים, מצפים ובוודאי לא כפי שאנחנו יכולים על פי הפוטנציאל של השוק. מהר מאוד נצטרך לסגור את העסק שלנו.

לכן, על מנת לייצר אסטרטגיה עסקית מנצחת אנחנו צריכים להבין תחילה מה המטרה שלנו, כלומר מה היעד אליו אנחנו שואפים, מה הכלים שעומדים לרשותנו ומתוך כך נוכל לגזור את הדרכים בהן נשתמש בשביל להגיע אל היעד.

למשל, אם המטרה שלנו היא לייבא מוצרים מחו"ל לארץ, להכניס אותם לשוק ולהביא לידי כך שהקהל המקורי יכיר ויקנה אותם, אז אנחנו צריכים לבחון מה הכלים שעומדים לרשותנו ובאילו דרכים נוכל להגיע אל היעד הזה.

עלינו לעשות זאת באופן שקול ומפוכח, לא לקבוע יעדים גבוהים מדי ביחס ליכולות שלנו ומנגד, לא לקבוע יעדים נמוכים שנוכל לעמוד בהם אבל לא יקדמו אותנו לשום מקום.

כיצד בונים אסטרטגיה עסקית מנצחת?

כאמור, בשביל לבנות אסטרטגיה עסקית מנצחת אנחנו צריכים להגדיר את היעד שלנו. למשל, אם אנחנו רוצים לייבא מוצרים מחו"ל, היעד צריך להיות שנצליח להכניס אותם אל השוק בישראל בכמויות מסוימות. הגדרת הכמויות צריכה להתבצע בהתאם לשוק ולמציאות הכלכלית.

בשביל להגדיר את היעד בצורה נכונה ומותאמת למציאות, עלינו לאסוף את כל הנתונים הרלוונטיים (חשוב שהם יהיו מדויקים, אמינים ועדכניים), לנתח אותם, לקרוא את המציאות בצורה נכונה, ובסופו של דבר להגדיר יעד שהוא תואם את המצב והיכולות שלנו.

בשביל לייצר אסטרטגיה עסקית מנצחת אנחנו לא יכולים לקבוע יעד יומרני. הוא יכול להיות שאפתני אבל חשוב שתהיה לנו אפשרות לעמוד בו ושהוא יהיה גמיש.

כלומר, גם אם לא נצליח לעמוד ברף העליון שלו אלא ברף התחתון, עדיין אנחנו נהיה במצב טוב מבחינה עסקית ומבחינות אחרות.

אסטרטגיה עסקית

אחרי שנקבע את היעד, החזון שלנו, אז אנחנו צריכים להתחיל ולאסוף את כל הדברים הרלוונטיים בשביל שנוכל לעשות את הצעדים הבאים ולהתקדם לעבר היעד שלנו.

שלבי פיתוח אסטרטגיה עסקית

  • ניתוח השוק.
  • מיפוי גורמים וכלים שיכולים לעזור לנו.
  • ניתוח המצב הכספי של בית העסק וגיוס משאבים נדרשים.
  • גיוס כוח אדם.
  • הקצאת כוח אדם למימוש האסטרטגיה.
  • פיתוח תוכניות קצרות וארוכות טווח.
  • קביעת מדדים לכישלון והצלחה.
  • השוואות מחירים ותמחורים.
  • גיוס ספקים חיצוניים רלוונטיים לתהליך.
  • שיווק ופרסום.
  • שימוש באמצעים טכנולוגיים.
  • רכישת ציוד ומכשירים אם נדרש.

 

כל הדברים האלה ועוד, אמורים לעבוד ביחד. חלקם יתבצעו על ידינו, בתור בעלי העסק, באופן ישיר וחלקם יתבצעו על ידי גורמים אחרים שהוא נבחר.

חלק מהדברים יתבצעו בו זמנית וחלקם בשלבים שונים. הדרך בה נבצע את הנקודות השונות, תשפיע בסופו של דבר על היכולת שלנו להביא לכדי מימוש את האסטרטגיה שלנו ולהשיג בעזרתה את היעדים.

אחת הסיבות שאנחנו צריכים להכיר את העסק שלנו לעומק, להבין מה היכולות שלו ולדעת מה יש ומה חסר, ובהתאם לכך לפעול, היא בשביל שאנחנו נוכל לדעת מה הכלים שעומדים לרשותנו ומה באמת היכולות שלנו.

אם לא נכיר את העסק לעומק או לא נדע מה יש לנו, אנו עלולים לייצר תוכניות שאין להן שום אחיזה במציאות ואז הכל יתפרק.

מתי מייצרים אסטרטגיה עסקית?

ישנן נקודות שונות בהן אנחנו נידרש ונרצה לייצר אסטרטגיה עסקית. הנה 5 מקרים בהם יצירת אסטרטגיה היא דבר חיוני להצלחת העסק:

פתיחת העסק

בנקודה בה אנחנו פותחים את העסק ומתחילים לעבוד, יש חשיבות שתהיה לנו אסטרטגיה עסקית בשביל שנוכל לדעת איך לעבוד ומה היעדים שלנו.

אחרי תהליך התבססות

אחרי שאנחנו מבססים את העסק, בשביל שנוכל לקדם ולשדרג אותו לשלב הבא, עלינו לייצר אסטרטגיה עסקית חדשה. העסק שלנו כבר לא חדש אך עדיין לא ותיק. בשביל שהוא יתבסס בשוק, עלינו לפתח אסטרטגיה אחרת.

תחרות

בכל נקודה בה אנחנו נאלצים להתמודד עם מתחרים שונים, בארץ ובחו"ל, חשוב שיהיו לנו אסטרטגיות עסקיות בהן נוכל להשתמש בשביל להתמודד עם המתחרים שלנו ולנצח אותם. אם לא נפעל ולא נעשה דברים חדשים, העסק יתנוון.

משבר

שעת משבר היא תמיד שעה טובה לשינוי. גם אם זה אומר שהתנאים שעומדים לרשותנו הם לא אידיאליים, חשוב שאנחנו נפתח אסטרטגיה עסקית שתאפשר לנו לצאת מהמשבר. זה חיוני בנקודה זו לעשות דברים אחרים.

פיתוח ושדרוג

בכל שלב בו אנחנו מזהים אפשרות, הזדמנות, לפתח את העסק, לשדרג אותו, בין אם זה אומר להיכנס לשוק חדש, לפתח מוצרים חדשים, לפנות אל קהלים שלא הכרנו, אז עלינו לייצר אסטרטגיה עסקית בשביל שנוכל לעשות זאת.

הנחת היסוד היא שבעל עסק צריך כל הזמן לחשוב על הצעד הבא וליצור את התנאים בשביל לממש אותו. גם אם מדובר בדברים קטנים וגם אם מדובר בצעדים שידרשו פעולות משמעותיות וייקח זמן עד שהוא יוכל לראות תוצאות.

בעל העסק שלא חושב כל הזמן על הצעד הבא איך לפתח את העסק שלו, לא רק שהוא מביא אותו לכדי ניוון אלא גם מאפשר למתחרים שלו להתפתח, לגדול ולצמוח, ללא תחרות.

מה קורה כשאין אסטרטגיה עסקית

במקרה של חוסר אסטרטגיה עסקית יכולים לקרות 3 דברים שעלולים לפגוע בעסק וביכולת שלו לשרוד:

1.העסק פועל ללא תוכנית, ללא יעד. במקרה כזה, הוא פשוט "ירה לכל הכיוונים" לעיתים יפגע אבל רבים הסיכויים שלא. זה בעייתי מאוד.

2.העובדים בעסק לא ידעו מה המטרות, מה מצפים מהם, יהיה להם קשה לעבוד בצורה נכונה וחכמה. העסק עצמו, יבזבז משאבים חשובים לחינם. זה מתכון בטוח לכישלון.

3.ללא אסטרטגיה עסקית, הפעילות של העסק תהיה מבוססת על אלתור ועבודה לטווח קצר. עסק חייב לחשוב ולפעול במונחים של טווח ארוך בשביל להצליח. חשיבה לטווח קצר בלבד, לא תביא תוצאות ותקשה על העסק לפעול.

דוגמאות לשימוש באסטרטגיה עסקית

  • אפל (Apple): אסטרטגיית בידול שמתמקדת בעיצוב, טכנולוגיה ושיווק ייחודי.
  • אמזון (Amazon): אסטרטגיית צמיחה מבוססת על התרחבות למגוון תחומים ושווקים.
  • רמי לוי: אסטרטגיית חיסכון שמציעה ללקוחות מחירים נמוכים על ידי ייעול תהליכים.

סיכום: אסטרטגיה עסקית – המפתח להצלחה בעולם תחרותי

אסטרטגיה עסקית היא דבר חיוני עבור כל בית עסק, גדול או קטן, מקומי או בינלאומי. פיתוח עסקי ובמיוחד פיתוח אסטרטגיות עסקיות זה הכלי החיוני ביותר להצבת יעדים והשגתם במינימום משאבים ובמקסימום הצלחה.

תמונה של אופק לוגסי

אופק לוגסי

היי כאן אופק, מייסד ובעלים של קבוצת הורייזן גרופ . הקמתי את הקבוצה מתוך מציאת סיפוק ואיתור התשוקה שלי בחיים – בעבודה עם אנשים, עזרה והכוונה לדרכי פעולה המאפשרים התפתחות, הגשמה ויצירת איכות חיים ורמת חיים.

בעל הסמכה בינלאומית לתכנון פיננסי (CFP), קורסים והכשרות נוספות וניסיון שטח מוכח עם מעלה ל- 200 בעלי עסקים וחברות.

בחרתי לשים את הפוקוס שלי בבעלי עסקים לאחר שנפלה אצלי ההבנה שלא כל בעל עסק הוא יזם ושהדרך היחידה לצאת ממשבצת "השכיר בעסק" היא תכנון עסקי כלכלי אמיתי שמאפשר צמיחה, ביצוע משימות ועמידה ביעדים.

רוצים להשאר מעודכנים?

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

רוצים להשאר מעודכנים?

הצטרפו לניוזלטר של HORIZON

דילוג לתוכן