פיתוח עסקי מוצלח – אסטרטגיות לצמיחה בעסק שלך

זמן קריאה 4 דקות

שיתוף

פיתוח עסקי
פיתוח עסקי

ההבדל בין מנהיג, מנהל טוב למי שנחשב פחות טוב, בא לידי ביטוי בדרך בה הוא יוצר תוכניות לעתיד ומוביל את הקבוצה שלו במטרה ליישם אותן. במילים אחרות, ההבדל הוא בין מי שמסתכל על האסטרטגיה לבין מי שמסתכל על הטקטיקה. גם בעסקים צריך לייצר ולהשתמש באסטרטגיות שונות בשביל לפתח את העסק ולעזור לו לצמוח.

פיתוח עסקי מוצלח – מה זה וכיצד הוא בא לידי ביטוי?

פיתוח עסקי מוצלח יכול להתבצע בשני אופניים עיקריים: פיתוח רחב ופיתוח ספציפי.

כלומר, אנחנו יכולים להתמקד בפיתוח העסק כמכלול, על רבדיו השונים, אבל אנחנו יכולים להתמקד בפיתוח ספציפי, בפרט של מוצר.

אחד הדברים שעסקים בתחומים שונים מתמקדים בו, הוא פיתוח עסקי של מוצר או שירות, בין אם זה במטרה לשפר אותו, להיכנס לשווקים חדשים, לייחד את העסק ולהבדיל אותו מעסקים אחרים בתחום ועוד.

פיתוח עסקי מוצלח במובן הרחב יכול להתבסס על מספר פעולות:

  • פתיחת שווקים חדשים.
  • חדירה לקהלים שהעסק לא עבד איתם בעבר.
  • הרחבת מוצר או ליין מוצרים שלם.
  • יצירת שותפויות אסטרטגיות לקידום העסק.
  • מיזוגים ורכישות שיפתחו ויגדילו את העסק.
  • גיוס עובדים ופתיחת מחלקות חדשות.
  • יצירת ערוצי הפצה חדשים.
  • הרחבת העסק לרשתות דרך סניפים, זכיינים.
  • חדירה לשוקי תקשורת ופרסום חדשים.
  • מעבר למכירות אונליין או מכירות משולבות (פיזיות ואונליין במקביל).
  • שדרוג שרשרת אספקה ותהליכים לוגיסטיים בתוך העסק.

 

פיתוח עסקי מוצלח נועד, בסופו של דבר, להביא לידי כך שהעסק יתפתח לכיוונים שונים, יעבוד בצורה טובה יותר, ייהנה מקהלים חדשים וכמובן יוכל לבסס את עצמו מבחינה עסקית וכלכלית.

הדרך בה נוהגים היא לא המטרה אלא האמצעי. אם בוחרים מסלול מסוים אבל לא מגיעים אל התוצאה המיוחלת, אז זה לא משתלם. המטרה היא להגיע לתוצאות איכותיות שיעזרו לעסק לצמוח.

איך מבצעים פיתוח עסקי מוצלח בצורה נכונה

כאן באים לידי ביטוי תכונות האופי של בעלי ומנהלי העסק והיכולת שלהם לייצר מנהיגות, בכל שלב בתהליך עד לשלב בו רואים תוצאות חיוביות בשטח.

יעדים

ראשית, צריך להחליט מה היעד אליו רוצים להגיע. הרעיון הוא לא לקבוע יעד כמו "להכפיל את רווחי החברה" אלא יעד שבעזרתו אפשר יהיה לייצר ואף להכפיל את הרווח. למשל, היעד הוא להיכנס אל שוק חדש ולהתבסס בו. השאיפה היא, אם משיגים את היעד, אז אפשר לייצר להכפיל את הרווחים.

אסטרטגיה

שנית, אחרי שקובעים את היעד, צריך לקבוע מה האסטרטגיות בעזרתן אפשר להגיע אליו. גם כאן, המטרה היא לא להגיע בכל מחיר, אלא בצורה יעילה, נכונה, חכמה וחסכונית.

אם רוצים להשתלב בשוק חדש, המטרה היא לא להיכנס אל השוק או לעשות את זה בכל מחיר אפשרי, כי אז זה לא ישתלם כלכלית. הכוונה היא לייצר אסטרטגיה עסקית חכמה בשביל להגיע אל הנקודה בה היעד ימומש ולאורך זמן.

פיתוח עסקי

האסטרטגיות נקבעות בהתאם ליכולות ולתנאים שעומדים לרשות בית העסק. לדוגמא, תקציב, כוח אדם, משאבים ונכסים, אזור פעילות ועוד.

בהתאם ליכולות מחליטים באיזו אסטרטגיה לפעול בשביל להשיג את היעד, כשהמטרה היא לבצע התאמות בין היכולות והתנאים לבין הצרכים הנדרשים להשגת היעד במצב אופטימאלי ובמינימום זמן וחריגה מהמשאבים שעומדים לרשות בית העסק.

כחלק מהתהליך ליצירת אסטרטגיה, צריך לייצר תוכנית פעולה, מבוססת על פי לוח זמנים, עם פתרונות אפשריים למקרים שדברים מסוימים לא יתבצעו כצפוי.

כל הגורמים שנוטלים חלק בתהליך אמורים לפעול על פי התוכנית. השאיפה היא שכולם יעבדו בסנכרון מלא עד להשגת המטרות.

מטרות בתוך התהליך

שלישית, יש לקבוע מטרות ויעדים בתוך התהליך. מבססים לוח הזמנים, קובעים יעדים מסוימים ומבצעים כל הזמן תהליך פיקוח ובקרה בשביל לוודא שהדברים מתבצעים על פי התוכנית. במידה והם לא, אז צריך לבדוק למה וכיצד ניתן לשפר את המצב.

בקרה

ארבע, בסופו של התהליך צריך לוודא שהכל התבצע, ואכן היעד שנקבע הושג והעסק אכן נהנה מצמיחה, בהיבט הצר או הרחב. למשל, אם המטרה היה להיכנס אל שוק חדש, אז צריך לוודא לא שהעסק הצליח להיכנס ולהשתלב בשוק אלא שזה באמת משתלם לעסק, הוא באמת הפיק מכך רווחים וגדל.

אילו עסקים צריכים אסטרטגיות צמיחה?

כל בית עסק צריך שיהיו לו אסטרטגיות צמיחה וכל בית עסק צריך לעבוד על פיתוח עסקי מוצלח, בהתאם לגודל שלו ויכולותיו.

4 סיבות עיקריות מדוע עסקים גדולים וקטנים צריכים לפתח אסטרטגיות צמיחה:

  • לצמוח, לגדול ולהפוך לעסק בינוני או גדול בעתיד.
  • להצליח להתמודד מול עסקים אחרים בתחום ובשוק שלהם.
  • לא להתנוון. עסק שלא מחפש דרך לצמוח ולגדול, סופו להתנוון ובמקרים קיצונים אף להיסגר.
  • להגיע אל קהלים ומקומות חדשים, לפתח מוצרים חדשים, לקדם את העסק ואת השוק בכלל.

פיתוח עסקי

כל בית עסק צריך שיהיו לו אסטרטגית צמיחה, רצוי שהוא ידע להשתמש בהן בכל עת ורצוי שבעל העסק כל הזמן יחשוב על דרכים חדשות כיצד להתקדם, להתפתח, לפתח וליצור דברים חדשים.

באופן טבעי, לעסק גדול זה הרבה יותר נוח מבחינת משאבים, מאחר ועומד לרשותו הון גדול יותר, כוח אדם משמעותי, קשרים, מוניטין ויש לו יכולת גבוהה להשיג אשראי בבנק במידה ויידרש.

מנגד, עסק גדול הוא כמו ספינה גדולה, לוקח זמן לסובב אותה. כך גם לוקח זמן לעסק לייצר תהליכים ולהוציא אותם לפועל.

לעסק קטן אומנם יש פחות משאבים, כוח אדם וכלים אחרים, אך יש לו יכולת להתנהל בצורה מהירה יותר, בוודאי אם מדובר בעסק שמנוהל על ידי אדם אחד שיכול לקבל החלטה ולהוציא אותה לפועל מבלי שהוא צריך להמתין שאחרים יבצעו את מה שהוא מבקש.

לכן, גם עסקים קטנים וגם גדולים צריכים להיעזר באסטרטגיות צמיחה ולפעול כל הזמן במטרה לפתח דברים וכלים חדשים לעסק.

4 דברים שיכולים לעזור לפיתוח עסקי מוצלח

תהליך של פיתוח עסקי מוצלח מתבצע על ידי שימוש באסטרטגיות שונות, אלו יתבססו בשטח על התנאים שעומדים לרשות בית העסק. בשביל שהתהליך יהיה מדויק נכון, בית העסק צריך להשתמש במספר כלים:

ניתוח נתונים

בשביל שהעסק יוכל להתפתח, חייב להתבצע ניתוח נתונים אמין ומדויק, הן של מצב העסק, הן של הסביבה העסקית בה הוא פועל והן של האמצעים והכלים שעומדים לרשותו והוא צריך להיעזר בהם בשביל להוציא את התוכנית לפועל.

משאבים

בית העסק חייב משאבים בשביל לצמוח. הוא לא יכול לפתח תוכניות וליישם אותן מבלי שיש לרשותו מספיק כסף. לשם כך, הוא יכול וייתכן שגם יצטרך, לגייס משאבים ממקורות חיצוניים.

כוח אדם

בית עסק זקוק לכוח אדם שיהיה מסוגל להוציא את התוכניות לפועל ויהיה נאמן לתהליך ולהצלחתו. זה צריך להיות כוח אדם פנימי, כלומר עובדים של החברה אך זה יכול להיות גם כוח אדם חיצוני שילווה את התהליך. למשל, יועצים מקצועיים ומנוסים שילוו את החברה לאורך כל הדרך.

זמן

שום דבר לא יכול להתבצע מהיום להיום ושום דבר לא יכול להתבצע בגישת "זבנג וגמרנו" בית עסק צריך זמן בשביל להוציא תוכנית לפועל בצורה מוצלחת. זה המתכון להצלחה.

תמונה של אופק לוגסי

אופק לוגסי

היי כאן אופק, מייסד ובעלים של קבוצת הורייזן גרופ . הקמתי את הקבוצה מתוך מציאת סיפוק ואיתור התשוקה שלי בחיים – בעבודה עם אנשים, עזרה והכוונה לדרכי פעולה המאפשרים התפתחות, הגשמה ויצירת איכות חיים ורמת חיים.

בעל הסמכה בינלאומית לתכנון פיננסי (CFP), קורסים והכשרות נוספות וניסיון שטח מוכח עם מעלה ל- 200 בעלי עסקים וחברות.

בחרתי לשים את הפוקוס שלי בבעלי עסקים לאחר שנפלה אצלי ההבנה שלא כל בעל עסק הוא יזם ושהדרך היחידה לצאת ממשבצת "השכיר בעסק" היא תכנון עסקי כלכלי אמיתי שמאפשר צמיחה, ביצוע משימות ועמידה ביעדים.

רוצים להשאר מעודכנים?

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

רוצים להשאר מעודכנים?

הצטרפו לניוזלטר של HORIZON

דילוג לתוכן