המדריך המלא למיסוי קריפטו בישראל: מה חייב במס, איך מדווחים, ואיך לחסוך בתכנון נכון
בקצרה
מסחר וההחזקה במטבעות דיגיטליים בישראל הם פעילות חייבת במס. רשות המסים רואה בקריפטו "נכס", לא מטבע, ולכן רווחי הון ממכירת קריפטו, החלפה בין מטבעות, או קבלת קריפטו כתשלום מחויבים במס. שירות מיסוי קריפטו ונכסים דיגיטליים של Horizon מספק ליווי מלא של בעלי קריפטו ועסקים בענף, מתכנון מס שנתי, דרך דיווח לרשות המסים, ועד התמודדות עם ביקורות. במאמר נסביר אילו אירועים חייבים במס, איך מחושב הרווח, מה שיעורי המס, איך מדווחים, ומה הטעויות שבעלי קריפטו עושים שעולות להם עשרות אלפי שקלים מיותרים.
איך רשות המסים רואה קריפטו
נקודת המוצא היא ההגדרה. רשות המסים בישראל לא רואה בביטקוין, אתריום, או כל מטבע דיגיטלי אחר "מטבע" אלא **נכס**. ההגדרה הזאת היא קריטית, כי היא קובעת שכל שינוי בערך הקריפטו שלך, בין אם מכרת אותו, החלפת אותו, או השתמשת בו לתשלום, נחשב לאירוע מס.
החוק הרלוונטי הוא חוק מיסוי מקרקעין (לא מאוד אינטואיטיבי, אבל זה המסגרת המשפטית), במקביל לחוקי מס הכנסה הרגילים. רשות המסים פרסמה ב-2018 הוראות מקצועיות שמסבירות איך להחיל את החוקים על קריפטו, ומאז הן מתעדכנות באופן עקבי.
ההגדרה כ-"נכס" משמעה שכל פעולה שבה הקריפטו "עזב" את הארנק שלך תמורת ערך אחר, מקבע אירוע מס. גם אם החלפת ביטקוין באתריום (לא יצאת מ"קריפטו" באופן כללי), בעיני רשות המסים זה כאילו מכרת את הביטקוין וקנית אתריום.
7 האירועים שמחויבים במס
אלה האירועים העיקריים שמייצרים חבות מס בעולם הקריפטו:
מכירת קריפטו לשקלים או לדולרים
האירוע הברור ביותר. מכרת ביטקוין שקנית ב-50,000 שקל ב-150,000 שקל? יש רווח הון של 100,000 שקל שחייב במס. זה תקף בכל פלטפורמה, בורסה ישראלית (Bits of Gold), בורסה זרה (Binance, Coinbase), או עסקה פרטית.
החלפה בין מטבעות (Swap)
הטעות הכי נפוצה. בעלי קריפטו חושבים שהחלפה בין ביטקוין לאתריום אינה אירוע מס כי "לא יצאתי מהקריפטו". זה לא נכון. בעיני רשות המסים, אתה מכרת את הביטקוין וקנית אתריום, שני אירועי מס נפרדים. אם הבטחה שלך עלתה בערכה, יש רווח הון.
תשלום בקריפטו על מוצר או שירות
שילמת בביטקוין על קפה? אירוע מס. בעיני רשות המסים, מכרת קריפטו (לפי ערך השוק באותו רגע) וקנית את הקפה. אם הקריפטו עלה בערכו מאז שקנית אותו, יש רווח הון.
קבלת קריפטו כתשלום עבור שירות או מוצר
פרילנסר שמקבל תשלום בקריפטו? עסק שמוכר מוצרים ומקבל ביטקוין? זה הכנסה רגילה, לפי ערך השוק של הקריפטו ביום הקבלה. עליה לדווח כהכנסה בשנת המס שבה התקבל הקריפטו, גם אם לא המרת אותו לשקלים.
Staking ותגמולים (Rewards)
אם אתה משתתף ב-Staking ומקבל תגמולים, אלו הכנסה. שיעור המס תלוי באם אתה עושה זאת כעיסוק עסקי (אז זה הכנסה מעסק) או כפעילות פרטית (אז זה הכנסה מנכס פיננסי, מס של 25%). הקושי הוא ברור: צריך לתעד את ערך כל תגמול ביום קבלתו.
Mining (כריית קריפטו)
הכנסה. ערך הקריפטו ביום הכרייה הוא הכנסה חייבת במס. אם הכרייה היא פעילות עסקית מאורגנת, היא נחשבת לעסק וחייבת במס לפי שיעור מס הכנסה השולי + ביטוח לאומי + מע"מ. אם היא פעילות חובבנית בלבד, יש מסלולים מקלים אבל עדיין דורש דיווח.
Airdrops, Forks, ו-DeFi yield
קריפטו "חינם" שאתה מקבל מ-Airdrop או Fork, נחשב להכנסה לפי שווי השוק ביום הקבלה. תשואה מ-DeFi (Yield Farming, Liquidity Pools, lending) נחשבת להכנסה רגילה. בכל המקרים האלה רשות המסים מתייחסת לערך השוק של הקריפטו ברגע הקבלה, לא בערך מאוחר יותר.
מה שיעורי המס בישראל
שיעור המס תלוי באופי הפעילות והגורם המבצע אותה.
למשקיע פרטי בודד, שיעור המס על רווח הון מקריפטו הוא 25% (זהה למס על מניות), ובמסלולים מסוימים אפילו פחות. החישוב הוא על הרווח (מחיר מכירה פחות מחיר קנייה פחות עמלות), לא על המכירה כולה.
לסוחר פעיל, מי שמסחר באופן תדיר ומסיבי בקריפטו (יותר מ-30 עסקאות בחודש בעקביות, סכומים גדולים, פעילות יומית) עלול להיחשב כ"עסק". אז שיעור המס יהיה לפי המס השולי האישי (עד 50%) פלוס ביטוח לאומי. זאת הסיבה שמסחר אינטנסיבי הוא מסוכן ממסים, צריך תכנון מקדים.
לחברה, חברה שמחזיקה קריפטו תשלם מס חברות (23%) על רווחי הון, ומס דיבידנד (25%) כשמחלקת את הרווח לבעלי המניות. סך המס המאוחד מגיע ל-46-48%, ולכן ברוב המקרים החזקה אישית עדיפה.
סוגיות מיוחדות: פטור על מכירת קריפטו בסכומים נמוכים (פטורים שנתיים על רווח הון), חישוב מטבע (FIFO/LIFO/Specific ID, חשוב מאוד למיטוב מס), והכרה בהפסדים שמקזזים רווחים. שירותי המיסוי שלנו כוללים תכנון מס שמגדיר את האסטרטגיה הנכונה לכל מצב.
איך מחשבים נכון את הרווח
החישוב נראה פשוט אבל הוא מסובך מאוד בפועל. הסיבה: אם קנית ביטקוין ב-3 פעמים שונות במחירים שונים, ואז מכרת רק חלק, איזה ביטקוין מכרת?
זה החלק שבו רוב בעלי הקריפטו נופלים. הם מנסים לחשב לבד באקסל, מתבלבלים, ובסוף מדווחים שגוי או לא מדווחים בכלל. שתי השיטות העיקריות:
FIFO (First In First Out), השיטה הסטנדרטית של רשות המסים. הקריפטו הראשון שקנית הוא הראשון שמכרת. אם זה נמכר במחיר גבוה, יש רווח גדול ומס גבוה.
Specific Identification, אם יש לך תיעוד מסודר של כל קנייה ומכירה, אתה יכול לבחור איזה ביטקוין למכור. בדרך כלל הכי כדאי לבחור את היקרים ביותר (כדי להקטין את הרווח החייב במס). השיטה דורשת תיעוד מקצועי וכלים מתאימים.
קיזוז הפסדים, אם הפסדת בכמה עסקאות, אפשר לקזז את ההפסדים מול רווחים באותה שנת מס. הפסד שלא ניתן לקזז יכול להיגרר ל-7 שנים קדימה. תכנון נכון של מימוש הפסדים בסוף השנה (Tax Loss Harvesting) יכול לחסוך עשרות אלפי שקלים.
איך מדווחים לרשות המסים
הדיווח הוא אישי. כל מי שיש לו פעילות קריפטו חייב להגיש דוח שנתי, גם אם לא היה רווח. אי-דיווח הוא עבירה.
מדווחים ב-טופס 1322, נספח לדוח השנתי שמיועד למסחר בנכסים פיננסיים. שם מפרטים את כל העסקאות, הרווחים, ההפסדים, והמס שיש לשלם.
אם הקריפטו הוא חלק מעסק שלך, הדיווח שונה. נחשב כהכנסה מעסק, נכלל בדוח השנתי הרגיל, וצריך לשלם גם מקדמות שוטפות.
אסמכתאות שצריך לשמור, תדפיסי בנק, היסטוריית עסקאות מהבורסות, ארנקי הקריפטו, פרטי כל החלפה. רשות המסים יכולה לבקש אסמכתאות עד 7 שנים אחורה.
תזמון, דוח שנתי מוגש עד 30/04 של השנה הבאה. בעסקים עם מחזור גבוה מקריפטו, נדרשת ביקורת דוחות כספיים של השנה הבאה. אם אתה מצפה לחבות מס גדולה, יש מקדמות חצי-שנתיות. תכנון מס מוקדם מאפשר לחסוך מקדמות מיותרות או לפזר את החוב לאורך השנה.
חושב שאולי לא דיווחת נכון בעבר?
אם החזקה שלך בקריפטו צברה לאורך הזמן, וחלק מהפעילות לא דווחה, יש שלב קריטי שכדאי לבצע מהר. אנחנו רואים בעלי קריפטו שעוברים אלינו עם חבות מס מצטברת של עשרות אלפי שקלים, ובתכנון נכון מצמצמים אותה משמעותית. שירותי מיסוי קריפטו שלנו כוללים גם טיפול במצב היסטורי דרך מסלולי גילוי מרצון. קבע פגישת ייעוץ של 30 דקות, ללא עלות, ונבחן יחד את החשיפה שלך.
5 הטעויות הנפוצות במיסוי קריפטו
בכל ביקורת מס שאנחנו רואים בעולם הקריפטו, חוזרות על עצמן אותן טעויות שעולות לבעל הקריפטו עשרות אלפי שקלים. שווה ללמוד מהן.
הטעות הראשונה היא לחשוב ש"רק אם המרתי לשקלים, אני חייב במס". כפי שראינו, החלפה בין מטבעות, תשלום בקריפטו, או Staking, כל אלה חייבים במס. בעלי קריפטו שלא דיווחו על swaps לאורך השנים מתעוררים לחבות מס של עשרות-מאות אלפי שקלים בבת אחת.
הטעות השנייה היא לא לתעד עסקאות. קריפטו מתאפיין בפעילות תכופה, מסעדים מהירים, ומיגוון פלטפורמות. בלי תיעוד מסודר, חישוב המס יוצא שגוי. מערכת Plusto מתחברת לכלי tracking ומאוטמטת חלק גדול מהעבודה. שיטה: לעשות exports סדירים מכל בורסה (CSV), לשמור backups של ארנקים, ולהשתמש בכלי tracking ייעודי. בעלי קריפטו עם פעילות עסקית פעילה מסתייעים ב-שירותי הנהלת חשבונות וחשבות שכר לתיעוד מסודר (CoinTracker, Koinly, וכו').
הטעות השלישית היא להסתמך רק על FIFO. אצל סוחרים פעילים, FIFO הוא לרוב לא השיטה האופטימלית. בעלי קריפטו שעוברים ל-Specific Identification עם ייעוץ מקצועי, חוסכים בממוצע 15-30 אחוז ממס.
הטעות הרביעית היא לא לקזז הפסדים. בשנה רעה לשוק הקריפטו, הפסדים יכולים להיות גדולים. במקום "לחכות שיחזור", שווה לממש את ההפסד באותה שנה (גם אם אתה רוכש מחדש מאוחר יותר), כדי לקבל את ההגנה המסית. תזמון נכון יכול לחסוך עשרות אלפי שקלים.
הטעות החמישית היא להתעלם ממיסוי בינלאומי. אם יש לך פעילות בבורסות זרות, ארנקים בחו"ל, או הכנסות מ-DeFi פרוטוקולים זרים, יכולים להיות חבויות מס במדינות אחרות (עם או בלי אמנת מס עם ישראל). נושא זה מצריך מומחיות נוספת. שירותי מיסוי בינלאומי שלנו מטפלים במצבים אלה.
סוגיות מיוחדות שכדאי לדעת
יש כמה נושאים בעולם הקריפטו שדורשים מומחיות מיוחדת:
NFTs, אומנם הם "נכס דיגיטלי" כמו קריפטו, אבל יש בהם גם מימד אומנות. רשות המסים עדיין מבוססת את מדיניותה הספציפית, אבל ככלל אצבע, נחשבים לנכס. רווח ממכירת NFT חייב במס רווח הון.
קריפטו שאבד (ארנק שנגנב, סיסמה שאבדה), האם זה הפסד שניתן לקזז? תיאורטית כן, אבל דרוש תיעוד מסודר ולעיתים גם הוכחה משפטית. ללא תיעוד מסודר, רשות המסים לא תכיר.
Stablecoins (USDT, USDC), נחשבים נכס. שימוש חוצה-גבולות יוצר חבויות במדינות נוספות, וכאן שירותי מיסוי בינלאומי רלוונטיים. החלפה בין USDT לביטקוין היא אירוע מס. החלפה בין USDT ל-USDC היא תיאורטית גם אירוע מס, אבל בפועל הרווח/הפסד הוא מינימלי.
תרומות בקריפטו, אם אתה תורם קריפטו לעמותה מוכרת, אתה זכאי לזיכוי מס. השווי הוא לפי שווי השוק ביום התרומה. במקרים מסוימים זאת אסטרטגיה יעילה למיטוב מס.
קריפטו במורשה (ירושה), אם הורה הוריש לך קריפטו, יש לקבל אסמכתאות על העלות המקורית כדי לחשב נכון את הרווח כשתמכור. ללא אסמכתאות, רשות המסים תניח עלות אפס וחייב מס על כל הסכום.
איך לבחור רואה חשבון לקריפטו
לא כל רואה חשבון מבין קריפטו. אלה הסימנים לרואה חשבון מוסמך לתחום:
- ניסיון מוכח בלקוחות קריפטו, שאל כמה לקוחות קריפטו טיפל ב-3 השנים האחרונות
- הבנת פלטפורמות שונות, Binance, Coinbase, Kraken, OKX, וגם DeFi פרוטוקולים
- שימוש בכלי tracking מקצועי, לא אקסל, אלא CoinTracker / Koinly / מערכת ייעודית
- הבנה ברגולציה משתנה, תחום שמתפתח כל הזמן, צריך לעקוב
- שירותים נלווים, תכנון מס, ניהול ביקורות, ייעוץ הון
מחיר הליווי השנתי לבעל קריפטו פעיל נע בין 5,000 ל-25,000 שקל לשנה, תלוי במורכבות הפעילות. עלות זו לרוב מוחזרת מתכנון מס נכון.
מה לעשות אם אתה כבר מאחר בדיווח
אם אתה מבעלי הקריפטו שלא דיווחו לאורך כמה שנים, יש מסלול לתיקון.
גילוי מרצון, מסלול שרשות המסים מציעה שמאפשר לתקן דוחות עבר עם הקלות בקנסות. לא כולם זכאים, וצריך עורך דין/יועץ מס שמומחה בתחום. אם משתמשים בו נכון, אפשר לחסוך 50-70 אחוז מהקנסות הצפויים.
הגשת דוחות מתוקנים, אם הפעילות יחסית קטנה, אפשר פשוט להגיש דוחות מעודכנים לכל שנה רלוונטית. רשות המסים תחייב במס + ריבית + לעיתים קנס.
הכלל החשוב: **אסור לחכות.** ככל שעובר זמן יותר, הקנסות גדלים. בעלי קריפטו שמתעוררים בזמן וטוענים אבחון מקצועי, מקבלים תוצאות הרבה יותר טובות מאלה שממתינים לביקורת.
איך מיסוי קריפטו מתחבר לתכנון פיננסי כולל
בעלי קריפטו שיש להם הון משמעותי בתחום, צריכים לחשוב לא רק על מס, אלא על תכנון פיננסי כולל.
מבנה החזקה, האם להחזיק כפרטי, דרך חברה, או דרך נאמנות. בקרת מס ורואה חשבון כוללת ניתוח זה? לכל מבנה יתרונות וחסרונות מבחינת מס, גמישות, וירושה. CFO במיקור חוץ יכול לסייע בתכנון.
גידור סיכוני שוק, קריפטו תנודתי. בעלי תיק גדול צריכים לבחון אסטרטגיות hedging, פיזור, או יצירת קווי אשראי כנגד הקריפטו (דרך פלטפורמות מאושרות).
תכנון יציאה, מתי וכיצד למכור? מימוש מדורג לאורך שנים יכול להפחית מס משמעותית. הבנת מסלולי הפטור והקלות, ושימוש מושכל באופציות, יכולים להגדיל את ההכנסה הנקייה ב-15-30 אחוז.
שאלות נפוצות
האם רשות המסים יודעת על הקריפטו שלי
יותר ויותר. בורסות שעובדות בישראל (Bits of Gold, Tradesilvania) חייבות לדווח לרשות. בורסות זרות מתחילות לשתף פעולה במסגרת אמנות מס בינלאומיות. גם תנועות בבנק ישראלי (משיכה ל-Binance, הפקדה ממנה) מתועדות. ההנחה הבטוחה היא שרשות המסים יודעת או תדע, ולכן עדיף לדווח מרצון.
האם אני חייב לדווח גם אם הפסדתי
כן. דיווח על הפסדים חשוב לקיזוז עתידי. הפסד שלא דווח, לא מוכר. בנוסף, אי-דיווח (גם אם הפסדת) הוא עבירה. הדיווח עצמו לא יוצר חבות מס אם אין רווח.
מה ההבדל בין משקיע לסוחר
זאת קביעה מקצועית של רשות המסים, מבוססת על מספר עסקאות, היקף, אופי מסודר, וזמן ההחזקה. סוחר משלם מס שולי (עד 50%), משקיע משלם מס רווח הון (25%). הקביעה משפיעה גם על ביטוח לאומי. תכנון מקדים יכול למנוע סיווג כסוחר במקרים שלא מתאים.
האם פעילות DeFi חייבת במס
כן, וזה תחום מורכב. כל פרוטוקול עובד שונה, וכל פעולה (deposit, withdraw, swap, harvest) יכולה להיחשב לאירוע מס. ניהול תיק DeFi דורש כלי tracking מתקדם וייעוץ מקצועי. עלות הייעוץ תלויה במורכבות, אך לבעלי תיק DeFi משמעותי, זה הכרחי.
האם תרומה בקריפטו לעמותה נחשבת לאירוע מס
כן, אבל בצורה מועילה. במקום למכור את הקריפטו (אירוע חייב במס) ולתרום את השקלים, אפשר לתרום את הקריפטו ישירות. אז אין רווח הון על "המכירה", ועדיין מקבלים זיכוי מס על שווי התרומה. זאת אסטרטגיה יעילה לבעלי קריפטו שגם רוצים לתרום.
מה קורה בביקורת מס על קריפטו
רשות המסים תבקש מסמכים: תדפיסי כל הבורסות, היסטוריית ארנקים, אסמכתאות לקנייה ומכירה. בסכסוכים מורכבים עם רשות המסים, שירותי גישור ובוררות עסקית יכולים למנוע התדיינות משפטית. ביקורת קריפטו לעיתים מתארכת חודשים, ולכן תיעוד מסודר ומקצועי הוא קריטי. בעלי קריפטו שעבדו עם רואה חשבון מוסמך לאורך השנים עוברים ביקורות בקלות, אחרים נכנסים למשבר.
השורה התחתונה
מיסוי קריפטו בישראל הוא תחום מורכב, מתפתח, ואכזר. אי-דיווח עולה ביוקר, דיווח שגוי עולה ביוקר, אבל **דיווח מתוכנן ומקצועי חוסך עשרות אלפי שקלים**. ההבדל בין רואה חשבון רגיל לרואה חשבון מוסמך לקריפטו, יכול להיות 15-30 אחוז ממס המוטל עליך.
אם יש לך פעילות קריפטו משמעותית, מסחר, השקעה, Mining, או DeFi, השאירו פרטים בעמוד ראיית חשבון ותכנון מס אסטרטגי. אנחנו מגיעים אליכם לפגישה בבית העסק, ללא עלות. בעלי קריפטו פעילים מקבלים שכר ליווי שנתי שמחזיר את עצמו פי 3-5 בחיסכון מס.