המכתב הזה הוא על משהו שכמעט אף אחד לא יודע עליי – הסופ"שים שהקריבתי בקבע כדי לבנות את הורייזן. ועל מה זה אומר באמת "להתאבד על מטרה".
שלום,
בגיל 20 גיליתי משהו שלא הייתי מוכן להתעלם ממנו: המסלול ה"רגיל" לא בשבילי.
כולם סביבי הלכו לתואר. אני הסתכלתי על הספרי הלימוד וראיתי 4 שנים שלא יחזרו. אני הסתכלתי על אנשי ה-Big4 – PwC, Deloitte, KPMG, EY – וראיתי 8 שעות ביום של עבודה על מספרים של מישהו אחר. אני הסתכלתי על משרות "טובות" בענף הפיננסי – וראיתי תקרה. תקרה ברורה. תקרה שאני לא יכול לחיות איתה.
אז עשיתי משהו שאף אחד לא הבין: נכנסתי לקבע בצה"ל. קצין. שירות מלא. עם כל מה שזה אומר.
למה דווקא הקבע?
זה נשמע מנוגד לכל הגיון של "ליזם צעיר". אבל הקבע נתן לי שני דברים שלא הייתי מקבל בשום מקום אחר:
הראשון – משכורת קבועה. בלי לחץ של לסגור את החודש. בלי תלות בלקוח שעוד לא שילם. השכר היה צנוע, אבל הוא היה בטוח. וזה שחרר אותי לעשות את הדבר השני.
השני – הסופ"שים שלי. בזמן שכולם נחו בסופי שבוע, רק התאוששו ממילי שאומרים שבסוף עברו – אני בניתי. כל סוף שבוע. כל ערב. כל שעה שהייתה לי. בניתי את הלקוח הראשון של ההורייזן בתוך השקט של ליל שבת. בניתי את האתר הראשון של החברה בשעה שלוש לפנות בוקר, יום ראשון, אחרי שירות לילה.
"שם, בקבע, למדתי מה זה באמת אומר להתאבד על מטרה. לא במובן הדרמטי – אלא במובן הכי פשוט: לוותר על הנוחות. לוותר על השינה. לוותר על ה'אני מגיע לי לנוח'. כי המטרה גדולה מהמחיר."
מה זה לא אומר
אני רוצה להבהיר משהו: אני לא מציע לאף אחד להעתיק את המסלול שלי. אני לא קצין-לשעבר שמספר לך "תלמד מהמסלול הצבאי שלי". יש אנשים שהקבע יהרוס להם את החיים. יש אנשים שהאופציה הנכונה היא דווקא תואר. יש אנשים שמסלול שכיר ב-Big4 יהיה הקפיצה הכי טובה שיכלו לעשות.
אני רק אומר משהו אחד: אם אתה רוצה להגיע למקום שאיש לא הגיע – אתה חייב לעשות מהלכים שאף אחד לא עושה. וזה תקף בעסק כמו בחיים.
אצלי – זה היה הקבע + הסופ"שים. אצל ה-230 בעלי עסקים שאני עובד איתם – זה יראה אחרת. אצל בעל מסעדה זה אומר שעות שאתה בודק את ספרי הקופה כל ערב. אצל בעל סטודיו לכושר זה אומר שאתה לומד את התזרים שלך ברמה שאף מאמן לא לומד. אצל יבואן זה אומר שאתה בוחן את המלאי בעצמך, פעם בשבוע.
"להתאבד על מטרה" זה לא ביטוי דרמטי. זה ויתור יומיומי קטן על נוחות, לטובת מטרה גדולה.
חיים של בחירה
בשורה התחתונה, הסיבה שהקדמתי כל הסיפור הזה – היא שהוא חוזר אצלי כל יום, גם היום. הבחירה הזו שאני בוחר את החיים שלי, ולא הם בוחרים אותי – היא הדבר שאני רוצה לשתף איתך.
כל בעל עסק שמגיע אליי מקבל את אותה השאלה: "אתה מגיע לעסק שלך כל בוקר כי בחרת – או כי לא הייתה לך ברירה?"
אם התשובה היא "לא הייתה לי ברירה" – אנחנו נעבוד יחד על זה שתחזיר לעצמך את הבחירה. התובנות שלי מכוונות בדיוק לזה. התכנון העסקי שאנחנו עושים מכוון בדיוק לזה. וגם 300+ הסרטונים בערוץ YouTube שלי מכוונים לזה.
אם התשובה היא "בחרתי" – מעולה. עכשיו בוא נראה איך מקצים את הבחירה הזו. איך מהדקים את המבנה הפיננסי, את האשראי, את התמחור. כדי שהבחירה תהיה רווחית גם.
הלקוח הראשון – סיפור שלא סיפרתי
זה משהו שאף פעם לא חלקתי בפומבי. הלקוח הראשון של הורייזן הגיע אליי דרך הצבא. הוא היה שכן של אחד החברים שלי בקבע. בעל מסעדה ביהוד. הוא היה במצב קריטי – מינוס של 180K ש"ח, הבנק התחיל ללחוץ, החליט "ננסה משהו אחרון" – יזם צעיר בלי תואר.
הפגישה הראשונה שלנו הייתה ב-7 בערב, יום שישי, אחרי שבוע שלי בקבע. הוא היה במטבח של המסעדה שלו, אחרי שעות. אני הגעתי במדים, כי לא הספקתי להחליף. ישבנו על שולחן הכנה לאוכל, עם דף וטוש שהבאתי בעצמי.
שאלתי אותו את השאלה הראשונה שלי: "איפה הכסף?"
הוא הסתכל עליי 30 שניות בלי לדבר. ואז אמר: "אני לא יודע". זה היה הרגע שבו הבנתי שיש לי תפקיד.
4 חודשים אחרי – הוא היה ברווח חודשי של 32K ש"ח. שמונה שנים אחרי – יש לו 3 סניפים והוא מעסיק 47 עובדים. הוא עדיין לקוח שלי. הוא היה הלקוח הראשון – והוא היה ההוכחה שזה עובד.
מה אני יודע היום שלא ידעתי בגיל 21
אם הייתי יכול לכתוב מכתב לעצמי בגיל 21 – הנה מה שהייתי כותב:
1. "ההקרבה לא תהיה לנצח". בשנים הראשונות הרגשתי שאני מקרב את הכל. שינה. חברים. ים. בילויים. בשלב מסוים זה השתנה. עכשיו – יש מבנה, יש צוות, יש זמן. אבל ההקרבה ב-3 השנים הראשונות הייתה תנאי.
2. "תכבד את אשתך מההתחלה". את גל אני פגשתי בגיל 23. הייתי כבר עמוס. אם הייתי יותר נוכח בהתחלה, אולי הייתי חוסך הרבה תיקונים. קראתי על זה במכתב #2 שלי.
3. "המספרים שלך הם הכל". בעלי עסקים שאני פוגש היום שהם בני 50, 60 – הם מתגעגעים לזמן שלהם בגילי. כי אז הכסף היה פחות מורכב. תקבל את העיקרון עכשיו, לפני שהעסק גדל מאוד.
4. "אל תפחד להגיד 'לא'". ל-3 השנים הראשונות אמרתי "כן" להרבה לקוחות שלא היו צריכים להיות לקוחות שלי. זה לימד אותי, אבל זה גם הקרין נזק. היום אני אומר "לא" לרבים. ראה מכתב #5 שלי על מודל המכירות שלנו.
היום, בגיל 27
אני יושב במשרד שאני אוהב. עם צוות של 20 איש שאני סומך עליהם. עם מערכת טכנולוגית שאנחנו פיתחנו. עם תוכן מקצועי שאני מפרסם. ועם משפחה שמחכה לי בבית.
אני לא נחת על הכריך. אני לא חושב שזה עוד 5 שנים. ואני יודע שעוד הרבה דרכים פתוחות. אבל מבחינתי – זו ההוכחה שהדרך עובדת. ושאם אתה מוכן "להתאבד על מטרה" בתקופה מסוימת בחיים – אתה יכול להגיע למקום שאחרים חולמים.
זו לא הזמנה להעתיק אותי. זו הזמנה למצוא אצלך את "הקבע + הסופ"שים" שלך. אצלך זה ייראה אחרת. אבל הרעיון אותו דבר.
FAQ – "להתאבד על מטרה"
שאלה: לא נשמע לך קצת קיצוני?
תשובה: השפה – כן. הרעיון – לא. "להתאבד על מטרה" זה דימוי. הוא אומר: "לוותר על נוחות יומיומית, לטובת מטרה גדולה". זה לא קיצוני, זה פשוט נכון.
שאלה: זה דומה ל-"גריינד" / "האסטל קולטור"?
תשובה: בכלל לא. אלה הם תרבויות של עבודה כפי שהיא יעוד. אצלי, ה-"גריינד" הוא תקופה, לא חיים. אחרי 3-4 שנים של מאמץ אינטנסיבי – אתה אמור להגיע למבנה שמאפשר לך לחיות חיים שלמים יותר.
שאלה: איך לדעת אם אני "מוכן להתאבד על מטרה"?
תשובה: זה לא משהו שאתה מחליט מראש. זה משהו שאתה מגלה תוך כדי. אבל סימן מקדים: אם המטרה שלך כל יום מאתגרת אותך – אתה כנראה במקום הנכון.
סיום
הסיפור של הקבע והסופ"שים הוא לא סיפור גאוותני. זה לא "תראו איך עבדתי קשה". זה הוכחת אתוס. הוכחה לכך שאני מבין מה זה לעשות בחירות לא-נוחות.
ולכן, כשאני שואל בעל עסק "מה אתה מוכן לוותר עליו?" – אני לא שואל מהמטוס. אני שואל מהשטח.
תהיו בקשר.
שלך,
אופק
המשך קריאה – תוכן קשור
על המחבר: אופק לוגסי הוא יזם בן 27, מייסד קבוצת הורייזן יחד עם שותפו אלירן אוחיון. מומחה להנדסת רווח. מלווה 230+ בעלי עסקים. לפרופיל המלא ↗